Thursday, 21 April 2011

Pemangkin Perjuangan

1. A. Cita-cita individu dan keluarga
2. B. Cita-cita untuk puak atau etnik
3. 1. Bercita-cita besar kerana negara
4. 2. Bercita-cita besar kerana bangsa
5. 3. Bercita-cita besar kerana ideologi
6. 4. Bercita-cita besar kerana agama
7. 5. Bercita-cita besar kerana ada pemangkin
8. 6. Bercita-cita besar kerana Tuhan


Satu perjuangan yang besar memerlukan satu cita-cita yang besar. Orang-orang yang berjuang itu hendaklah berjiwa besar. Menyebutnya memang senang tetapi tidak mudah hendak berjiwa besar sebenarnya. Tidak mudah bercita-cita besar dan tidak mudah memperjuangkannya.

Satu bangsa itu sama ada dia berjiwa besar atau berjiwa kecil, ada hubungan dengan cita-cita hidupnya. Kalau cita-cita hidupnya kecil maka dia berjiwa kecil. Kalau cita-cita hidupnya besar maka dia pun berjiwa besar. Kalau satu bangsa itu berjiwa kecil, mak­nanya cita-citanya kecil. Sekalipun bangsa itu ramai, namun bang­sa itu tidak akan menjadi bangsa yang kuat, tidak akan jadi gagah dan tidak akan jadi empayar. Sebaliknya kalau bangsa itu berjiwa besar kerana cita-cita yang besar, walaupun bangsa itu tidak ramai, kalaupun tidak boleh jadi empayar namun bangsa itu akan jadi bangsa yang kuat. Biasanya apa yang berlaku dalam sejarah, mereka menjadi empayar.

Satu bangsa yang berjiwa besar adalah hasil dari didikan, bu­kan kebetulan. Ia berlaku bukan secara tiba-tiba. Ia adalah hasil didikan dari kecil. Kalau kita lihat sejarah, daripada mula wujud manusia hinggalah sekarang, satu bangsa yang berjiwa besar adalah bangsa yang ada pegangan dan cita-cita.

Di antara satu bangsa dengan satu bangsa yang lain, ia tidak sama. Pegangan dan cita-citanya tidak sama kerana didikannya tidak sama. Semuanya dari hasil didikan. Antaranya:

A. Cita-cita individu dan keluarga

Dalam satu bangsa itu, andai kata individu-individunya dididik di sekolah untuk memikirkan diri dan fikirkan keluarganya sahaja, ertinya cita-cita individu itu terlalu kecil. Dia hanya fikir bagai­mana kehidupan diri dan keluarganya mahu ditingkatkan, bagai­mana diri dan keluarganya mahu bahagia dan bagaimana diri dan keluarganya hendak kuat. Dia hanya memikirkan mengenai diri dan keluarganya sahaja. Etniknya pun tidak difikirkan. Yang penting baginya adalah diri dan keluarganya hidup sihat, dapat hidup mewah dan bahagia.

B. Cita-cita untuk puak atau etnik

Ada pula orang yang bercita-cita agak lebih besar sedikit. Dia tidak hanya memikirkan diri dan keluarganya sahaja tetapi dia juga turut memikirkan etniknya. Katakanlah dia itu orang Jawa atau orang Bugis. Yang difikirkannya adalah apa yang perlu di­lakukan untuk membangunkan etniknya. Perihal etnik lain selain Jawa atau Bugis, dia tidak ambil peduli. Susah senang mereka, dia tidak kisah. Dia cuma memikirkan keistimewaan etniknya dan bagaimana hendak membesarkan etniknya sahaja.

Ada beberapa sebab yang menjadikan sesuatu bangsa itu bercita-cita dan berjiwa besar. Di antaranya:

1. Bercita-cita besar kerana negara

Kadang-kadang seseorang itu berjiwa besar atau bercita-cita besar kerana negara. Seperti bangsa Itali satu waktu dulu di bawah pimpinan Musollini. Sebab itu walaupun penduduknya tidak ramai tetapi oleh kerana dia ada cita-cita besar maka hasilnya banyak negara yang dijajahnya.

2. Bercita-cita besar kerana bangsa

Ada pula orang yang bercita-cita lebih besar iaitu cita-cita atas dasar bangsanya. Dia pun berjuang dan selalu berfikir bagaimana bangsanya harus dididik agar menjadi lebih cerdik dan menjadi bangsa yang kuat. Dia hanya fikirkan perihal bangsanya. Orang Indonesia fikirkan bangsa Indonesia sahaja. Orang Arab fikir bangsa Arab sahaja. Selain itu tidak difikirkannya. Jadi cita-cita bangsa itulah yang menjadi ukuran jiwanya.

Ada juga sesetengah orang berjuang dan bercita-cita besar kerana tidak mahu bangsa mereka duduk di bawah atau dijajah bangsa lain. Seperti Jerman satu ketika dulu, di bawah pimpinan Hitler. Orang Jerman menamakan bangsanya Aryan. Orang yang berbangsa Aryan ini merasakan mereka bangsa yang mulia, yang tidak patut duduk di bawah bangsa lain. Dari fahaman ini mem­bawa kepada satu jiwa besar. Akhirnya membawa mereka kepada satu perjuangan yang besar. Pada Perang Dunia Kedua, se­baha­gian Eropah dikuasai oleh Jerman.

3. Bercita-cita besar kerana ideologi

Ada orang yang lebih besar lagi cita-citanya. Ia bersifat sejagat iaitu berdasarkan ideologi. Bagi orang yang ada cita-cita ideologi, cita-citanya tidak ada sempadan (border). Ke mana pun dia pergi, dia akan menceritakan ideologinya kepada semua orang, tidak kira apa bangsa atau etnik pun, tanpa ada batasnya dengan harapan lebih ramai orang menerima ideologi yang dibawanya.

Contohnya fahaman komunis yang satu ketika dahulu begitu aktif diperjuangkan ideologinya. Komunis ialah satu ideologi tanpa border. Hasil dari perjuangannya, berapa banyak negara di dunia yang sudah menjadi komunis. Rusia dan China jatuh ke tangan komunis sejagat. Eropah Timur hampir kesemuanya komunis. Albania, Yugoslavia, Eropah Timur menjadi komunis. Termasuk kawasan sebelah benua Amerika yang menjadi komunis iaitu negara Cuba yang sampai sekarang masih komunis. Cuba di bawah pimpinan Fidel Castro yang masih berkuasa lagi walau­pun sudah tua. Amerika sangat sakit hati tetapi tidak boleh buat apa-apa, padahal pulau itu kecil sahaja. Amerika berfahaman de­mokrasi ada 300 juta penduduk. Telah beberapa kali Amerika cuba menawan Cuba tapi tidak berjaya. Sebab Cuba yang kecil itu bukan bersendirian. Eropah Timur, China dan Rusia adalah orang-orangnya juga. Jadi Amerika pun takut.

Di sebelah Timur, Laos dan Vietnam menjadi komunis. Indonesia pun hampir jadi komunis. Mujurlah dengan izin Tuhan ianya telah diselamatkan oleh Pak Harto pada tahun 1963. Di Malaysia, komunis wujud sejak zaman Tunku Abdul Rahman lagi. Komunis berkuasa selama 10 tahun. Berjayanya komunis kerana mereka berpegang kepada satu ideologi yang begitu besar dan mempunyai cita-cita yang besar.

4. Bercita-cita besar kerana agama

Begitu juga cita-cita agama yang tidak ada sempadan (border), tidak ada batas dan tidak disekat oleh keadaan geografi. Jadi orang yang ada cita-cita agama, di mana pun dia berada, dia akan memperjuangkan agamanya. Dia pergi Jepun atau Barat, dia akan ceritakan agamanya dengan harapan lebih ramai orang menganut agamanya. Orang Eropah dulu pun berjuang atas nama agama iaitu agama Kristian. Di samping bercita-cita menguasai kekayaan dunia, agama juga menjadi keutamaannya. Akhirnya berapa banyak negara di dunia ini yang dijajah oleh Eropah dan dikristiankan. Antara negara Eropah yang menjajah adalah Belanda, Portugis, Perancis dan Inggeris.

5. Bercita-cita besar kerana ada pemangkin

Ada sesetengah bangsa berjiwa besar kerana banyak pemangkin-pemangkin. Bukan kerana satu pemangkin sahaja. Banyak keya­kinannya yang menjadi pegangan bangsa itu sehingga me­reka bercita-cita besar dan berjiwa besar walaupun pengikutnya sedi­kit seperti orang Yahudi. Yahudi tidak ramai pengikutnya. Yang tinggal di Palestin sekitar 3-4 juta sahaja. Kalau dikumpul dari se­luruh dunia, sekitar 10 juta orang sahaja. Mereka duduk ber­sepah. Ada sedikit di Jerman dan ada sedikit di Britain. Yahudi bercita-cita besar sebab banyak yang diyakininya hingga ke­yakinan itu menjadi pemangkin kepada mereka. Akhirnya negara-negara Arab yang ada 100 juta penduduk itu berada di bawah kongkongan Yahudi walaupun Yahudi tidak menjajah dari segi fizikal.

Mengapa Yahudi begitu berjiwa besar dan bercita-cita besar? Setidak-tidaknya ada 4 pemangkin, atau 4 perkara yang men­dorong mereka berjiwa besar iaitu:

a. Mereka menganggap mereka anak Tuhan. Mana boleh anak Tuhan duduk di bawah bangsa lain yang bukan anak Tuhan. Mereka anggap mereka adalah anak Tuhan yang tidak boleh duduk di bawah bangsa lain yang rendah martabatnya. Perkara ini dididik dari tadika lagi.

b. Orang Yahudi anggap mereka berbangsa Arya. Bangsa Arya menganggap bangsanya paling mulia di dunia. Macam mana bangsa yang mulia mahu duduk di bawah bangsa yang hina. Maka datanglah cita-cita perjuangan dan semangat juangnya. Datanglah jiwanya yang besar.

c. Orang Yahudi berkeyakinan bahawa mereka adalah ketu­runan nabi-nabi dari Bani Israel. Itu memang betul, tidak dapat dinafikan. Nabi yang bukan daripada Bani Israel ialah Rasulullah, Nabi Ismail dan Nabi Ibrahim. Selain itu semua­nya dari Bani Israel (Yahudi). Itu mendorong mereka untuk berfikir yang mereka dari keturunan nabi dan tidak patut berada di bawah orang lain. Keyakinan ini ditanam dari tadika lagi. Bukannya setelah dewasa baru berangan-angan. Sesetengah negara berangan-angan tetapi anak bangsanya tidak dididik dari kecil ke arah suatu cita-cita. Sudah tua baru hendak berangan-angan.

d. Mereka berkeyakinan bahawa semua bangsa akan masuk Neraka kecuali orang Yahudi. Orang Yahudi kalau masuk Neraka pun 6 hari sahaja. Walaupun karut tetapi ia sudah ditanam sebagai keyakinan di dalam jiwa bangsa Yahudi.

Banyak lagi pemangkin mereka tetapi inilah yang menjadi keyakinan utama orang Yahudi, yang membuatkan mereka men­jadi bangsa yang bercita-cita dan berjiwa besar. Inilah yang mendorong mereka berjuang sejak beribu tahun. Orang Yahudi pengalamannya luas, ilmunya banyak dan mereka cerdik. Kerana dia adalah bangsa yang tua. Mereka tidak ramai dan duduk ber­sepah pula. Yang hidup selonggok itu di Palestin. Yang lain ber­tabur seluruh dunia. Senang sahaja hendak mengenal orang Yahudi. Kalau orang Barat hidungnya tajam. Orang Yahudi hi­dungnya juga tajam tetapi bengkok. Mereka tidak boleh menyo­rok. Kecuali kalau sudah menjadi kacukan. Tetapi kalau Yahudi sejati, hidungnya tajam tetapi bengkok.

Orang Yahudi adalah bangsa tua yang sangat memahami hal-hal agama, ajaran Samawi dan juga sejarah. Tuhan jadikan mereka cerdik pula. Sudahlah cerdik, mereka pula selalu berfikir. Jadi mereka faham macam mana hendak berjuang. Di tengah dunia berbagai-bagai bangsa ini, mereka merupakan golongan yang kecil bilangannya. Mereka berjuang penuh bijaksana, sungguh berhikmah dan berdasarkan ilmu. Bukan seperti sesetengah orang yang berjuang secara melulu. Berjuang secara bodoh.

Yahudi ini, walaupun fizikal mereka lemah iaitu jumlah mereka kecil, tetapi otak mereka mampu menguasai dunia? Macam mana Yahudi sampai boleh memecah-belahkan bangsa lain supaya boleh dikawal? Kalau Yahudi hendak menjajah satu bangsa yang besar, besar risikonya. Kalau dibuat juga mereka tidak akan berjaya. Yahudi tidak akan berbuat demikian sebab risikonya besar. Se­baliknya Yahudi akan memecah-belahkan manusia dengan otak­nya yakni dengan mencipta ideologi-ideologi. Kalau kita baca sejarah, ideologi apa pun yang sedang berada dan sedang melanda dunia adalah ciptaan Yahudi. Ideologi-ideologi inilah yang me­mecah­ belahkan masyarakat dunia. Di antaranya:

  • Ideologi komunisme (dicipta oleh Karl Marx, seorang Bapa Yahudi. Dialah bapa komunisme).
  • Ideologi kapitalisme
  • Fahaman kebangsaan
  • Fahaman sosialisme
  • Demokrasi

Bahkan sebahagian daripada teori-teori ilmu dicipta oleh Yahudi dengan tujuan untuk merosakkan aqidah manusia di dunia. Saya yakin mereka yang mencipta teori itu tidak meya­kininya. Orang yang yakin hal itu adalah orang bodoh. Orang cerdik tidak akan yakin. Contoh yang dimaksudkan ialah teori Darwin, yang mengatakan manusia dari beruk. Darwin berbo­hong. Itu bukan keyakinannya sendiri. Dia hendak merosakkan aqidah manusia di dunia ini. Sebenarnya dia tidak berfahaman begitu pun. Dia sengaja hendak memecahbelahkan manusia.

Perancangan memecah-belahkan manusia melalui berbagai-bagai ideologi ini akhirnya berjaya. Bergaduhlah pendukung-pendukung ideologi antara satu sama lain. Bahkan dalam ajaran agama, termasuk juga dalam ajaran agama Islam diselitkan ajaran Yahudi tanpa disedari oleh umat Islam. Akhirnya bergaduh. Ada Islam yang militan, demokrasi, sosialis, agresif, pasif, liberal dan lain-lain. Perpecahan yang terjadi di kalangan umat Islam adalah hasil injection ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang di­masukkan oleh Yahudi.

Bahkan di Amerika seluruh sistem adalah sistem Yahudi. Eko­nomi dan cara berfikir masyarakatnya sudah dipengaruhi oleh Yahudi. Sedangkan orang Yahudi tidak banyak di Amerika. Sebab itu siapa hendak jadi presiden di Amerika, kalau tidak ada darah Yahudi, sama ada dia tidak naik atau kalau naik jadi presiden, dia akan mati dibunuh. Mereka ada cara untuk mempengaruhi rak­yat untuk menaikkan Yahudi ataupun yang pro-Yahudi. John Kennedy mati kerana dia satu-satunya bukan kroni Yahudi. Dia ditembak ketika sedang dalam kereta.

Setelah dipecahbelahkan manusia dengan fikirannya iaitu dengan ideologi yang telah dicipta dan menjadi pegangan ramai maka dari situ Yahudi mengaut keuntungan terutama dari eko­nomi. Mereka cipta riba supaya untung cepat. Padahal kalau kita kaji, dalam perniagaan mereka tidak pakai sistem riba bahkan mereka mengharamkan riba. Pencipta atau bapa riba itu adalah Yahudi. Tujuannya adalah untuk merosakkan orang lain. Riba itu bukan untuk bangsa Yahudi. Ini patut kita kaji. Begitu cara­nya orang Yahudi berjuang untuk pecah belahkan manusia dan mereka dapat keuntungan. Bangsa Yahudi walau jumlahnya kecil tetapi jiwanya besar. Cita-citanya besar kerana pemangkinnya banyak. Dari kecil orang-orangnya dididik supaya bercita-cita besar dan berjiwa besar.

Di sini baru kita faham bahawa satu bangsa boleh menjadi kuat kerana jiwanya besar. Jiwa besarnya itu adalah kerana dia bercita-cita besar. Sama ada atas dasar ideologi, atas dasar bangsa, atas dasar agama atau atas cita-cita untuk menguasai ekonomi dunia. Mereka boleh menjadi empayar sekalipun bilangan mereka sedikit. Kalau bangsa itu ramai sekalipun tetapi cita-cita hanya mahu cari makan saja, itu tidak kuat. Macam bangsa Cina, dari dulu lagi ramai bangsanya berhijrah kerana masing-masing bercita-cita hendak cari makan sahaja. Sebab itu orang Cina tidak dapat menjajah. Mereka cuma menguasai ekonomi di negaranya. Lebih-lebih lagi India. Dekat satu bilion penduduknya tetapi sejak dahulu lagi tidak bercita-cita besar. India tidak pernah menguasai dunia sebab cita-citanya kecil.

6. Bercita-cita besar kerana Tuhan

Kemuncak cita-cita besar itu adalah cita-cita untuk perkenalkan Tuhan. Cita-cita berasaskan Tuhan ini tidak ada sempadannya (border). Orang yang memiliki cita-cita ini hanya memikirkan bagaimana hendak kenalkan Tuhan kepada dunia. Kalau begitu mereka berjuang untuk kenalkan Tuhan ertinya mereka berjuang untuk Tuhan. Sesiapa sahaja yang ditemuinya maka dia akan bercakap tentang Tuhan. Dia akan berfikir bagaimana untuk kenalkan Tuhan kepada manusia.

Buat masa sekarang ini ada dua bangsa saja yang memiliki cita-cita besar ini iaitu Yahudi dan Islam tetapi malangnya umat Islam tidak kekal dengan cita-cita ini. Bagi umat Islam, cita-cita memperkenalkan Tuhan ini sudah 700 tahun terhapus. Cita-cita memperkenalkan Tuhan ini hanya berlaku kepada umat Islam sepanjang 300 tahun selepas Rasulullah. Para salafussoleh bukan perjuangkan cita-cita ideologi atau ekonomi tapi cita-cita untuk kenalkan Tuhan kepada manusia sejagat.

Apakah pemangkinnya kalau kita hendak menjadi orang Melayu yang membangun dan yang kuat? Bolehkah kita mem­bangun atas nama Tuhan sedangkan hendak menyebut Tuhan pun kita malu. Bahkan, ramai yang bersyarah tentang Islam pun sedikit sangat yang menyebut Tuhan dalam ceramahnya. Padahal bagi orang yang yakin, takut dan cinta dengan Tuhan, dia akan terasa bahawa mendapatkan Tuhan itu sesuatu yang besar bahkan dihebah-hebahkan Tuhan itu untuk mengatasi ideologi. Dia akan menjadi orang yang berjiwa besar dan berjuang atas nama Tuhan. Apa yang hendak ditakutkan kalau mendapat perlindungan Tuhan? Tetapi kalau dengan Tuhan pun tidak rasa apa-apa, macam mana hendak berjiwa besar?

Katalah pemangkinnya ialah jiwa Melayu. Kalau kita panggil orang Melayu sama ada dia itu profesor, pensyarah, doktor dan sebagainya dan berbual-bual dengannya, kita akan dapati tidak ada tanda-tanda dia cintakan bangsa Melayu. Kalau atas dasar cintakan bangsa Melayu pun tidak ada, bagaimana hendak bercita-cita besar? Hendak berjuang atas dasar cinta ideologi tidak ada. Atas dasar cinta Tuhan tidak ada. Atas dasar cinta bangsa atau negara pun tidak ada. Bagaimana hendak jadi bangsa besar? Ertinya kita adalah orang atau bangsa yang tidak ada cita-cita. Orang yang tidak ada cita-cita macam mana hendak berjiwa besar?

Sebab itu kita mengaji atau belajar di sekolah semenjak zaman penjajah hinggalah merdeka, sama sahaja coraknya. Kalau murid-murid ditanya cikgu, “Besar nanti awak hendak jadi apa, Mat?”

Masa dulu angkat tangan, kalau orang Negeri Sembilan, dia akan menjawab,

  • “Cikgu, esok saya nak jadi mato-mato.”
  • “Awak pulak, Sop?”
  • “Saya nak jadi askar.”

Hanya setakat itulah cita-cita mereka. Sampai sekarang su­dah merdeka pun pattern (corak) yang sama dipakai di sekolah-sekolah. Anak murid bila ditanya akan berkata:

  • “Saya hendak jadi pensyarah.”
  • “Saya hendak jadi pilot.”
  • “Saya nak jadi engineer.”

Cita-citanya cuma jawatan tinggi. Kalau begitu sahajalah umat ini dididik, tidak lebih besar dari itu, macam mana yang dikatakan kita hendak menjadi negara maju? Kita tidak pernah didik anak-anak atau murid-murid untuk berkata:

  • “Saya mempunyai harapan hendak bela bangsa saya.”
  • Atau: “Saya hendak bela negara saya.”
  • Atau: “Saya bercita-cita untuk kembangkan ideologi saya.”
  • Atau: “Saya hendak mempromosikan Tuhan ke mana-mana.”

Kalau dari sekolah dididik demikian, cita-cita tersebut kecil sangat. Tidak bersifat global tetapi bersifat ‘aku’. Cita-cita selepas sekolah hanya hendak bekerja. Lepas bekerja hendak bekerja lagi. Ertinya cita-cita tidak global. Cinta agama, negara dan ideologi itu global. Cinta Tuhan itu lebih-lebih lagi global.

Orang Melayu hanya ada cita-cita diri. Apa-apa hal, yang di­fikirkan adalah masa depan diri. Bila sudah keluar sekolah, baru hendak diajak bersatu, bekerjasama atau baru hendak diajak cintakan Islam. Waktu itu baru hendak mula sedangkan waktu di sekolah yang dididik ialah belajar pandai-pandai supaya dapat gaji besar.

Orang yang paling berjiwa besar adalah orang yang per­juangkan Tuhan sebab Tuhan Maha Besar dan tidak ada yang lebih besar dari itu. Ertinya kalau orang Islam benar-benar ikut Islam, dia adalah bangsa yang paling bercita-cita besar berban­ding bangsa-bangsa lain. Sebab dia telah mendapat sesuatu yang paling besar memenuhi cita-citanya. Tentulah dia akan berjuang sepadan dengan cita-cita besarnya itu dan dia akan berkorban habis-ha­bisan untuk cita-citanya yakni kerana keyakinannya pada Tuhan.

Hari ini tidak ada satu pemangkin pun yang boleh mendorong bangsa Melayu bercita-cita besar. Macam mana hendak bersatu, hendak berkasih sayang, hendak bekerjasama dan hendak ada rasa bersama kalau jiran kita sebelah rumah pun terbiar. Cakap di peringkat antarabangsa tetapi jiran pun terbiar.

Justeru itu pemikiran kita mesti diubah. Ia perlu ditukar ke­pada satu pemikiran yang paling besar iaitu memperjuangkan Tuhan. Tuhan adalah segala-galanya. Tuhan yang menghidup dan mematikan kita, yang mempunyai dunia dan Akhirat. Kesela­matan kita di bawah lindungan Tuhan. Kita mesti perjuangkan Tuhan dan promosikan Tuhan. Kita mesti mengajak orang lain kenal Tuhan dan cinta Tuhan. Bila orang cinta Tuhan, tidak kira­lah apa bangsa pun, akan berlakulah side effectnya iaitu manusia akan mencintai sesama manusia.

Berjuang untuk cintakan Tuhan dan cinta sesama manusia itulah perjuangan yang besar. Inilah yang sedang kita usahakan. Perjuangan inilah yang sedang kita lagang. Kalau kita tanamkan cinta Tuhan dan cinta sesama manusia, walaupun bilangan pe­juangnya sedikit tetapi pengaruhnya besar. Pengikut tidak perlu banyak tetapi pengaruh yang penting.

Satu bangsa yang hendak jadi bangsa yang besar mesti ada cita-cita besar. Cita-cita besar itu kerana ada satu pemangkin yang bersifat global. Yang menjadikan dia berjiwa besar dan membawa kepada perjuangan yang besar. Orang yang ada keyakinan ini akan berjuang mati-matian dan berkorban apa sahaja. Tetapi kalau dari kecil ditanam cinta individu, cinta diri, cinta keluarga, bila dewasa baru hendak diajak cinta bangsa atau cinta agama, ini mustahil boleh berlaku. Ianya mesti dididik dari kecil.

Jadi kita kena berjiwa besar. Sebab orang Islam bukan berjuang atas ideologi. Kita bukan berjuang atas nama bangsa, bukan atas nama negara tetapi kita berjuang atas nama Tuhan. Tuhan yang mempunyai Akhirat dan dunia. Tuhan yang memiliki kita. Hen­dak­lah kita berjuang promosikan Tuhan hingga Tuhan dicintai. Bila Tuhan dicintai automatik kita akan cinta sesama kita walau­pun terhadap orang yang bukan Islam.

Oleh yang demikian, kalau umat Islam mahu menebus ma­ruahnya semula, mahu memiliki jiwa besar supaya perjuangannya besar, pemangkin yang paling besar ialah Tuhan. Tuhan adalah segala-galanya. Tuhan mesti dikenalkan pada dunia. Tuhan adalah hidup mati kita. Apabila dapat Tuhan, kita akan dapat segala-galanya. Siapa pun yang kita temui kenalah kenalkan Tuhan pada mereka. Barulah kita akan dapat jiwa besar. Ada pemangkin yang kuat yang mendorong. Barulah kita boleh berkorban kerana memperjuangkan Tuhan. Sesuai dengan pengakuan kita di dalam sembahyang:

Maksudnya: “Sesungguhnya sembahyangku, ibadahku, hidup dan matiku kerana Allah pentadbir sekalian alam.” (Al An‘am: 162)

Ini pemangkin yang pertama.

Pemangkin yang kedua adalah janji Tuhan mengenai kebang­kitan di akhir zaman melalui lidah Rasulullah SAW. Islam akan menguasai dunia kali kedua bermula dari Timur. Tuhan sudah simpan para pemimpinnya untuk kebangkitan itu iaitu Pemuda Bani Tamim, Imam Mahdi dan Nabi Isa. Mengikut Hadis, ini ditambah lagi dengan tokoh-tokoh seperti Pemuda Bani Hasyim, tujuh wazir dan Haris Al Haras. Inilah tokoh-tokoh yang akan membangunkan kebangkitan Islam kali kedua. Inilah pemangkin yang kuat selepas Tuhan.

Sajak

Perjuangan ‘Singkat’

Banyak pejuang-pejuang katanya

untuk kepentingan dan faedah manusia

Sanggup susah, sanggup menderita

Sanggup ditangkap dan dipenjara

Orang ramai yang melihatnya

kagum terhadap mereka

Ada pejuang hak asasi manusia

Ada pejuang untuk membanteras

kemiskinan manusia

Ada pejuang politik untuk membela

bangsa dan negara

Ada pejuang ilmu dan pelajaran

untuk kehidupan manusia

Ada pejuang untuk kebajikan mereka,

Ada pejuang untuk menegakkan keadilan

Ada pejuang untuk alam sekitar

Entah apalagi pejuang-pejuang yang bangun
untuk manusia

Semata-mata untuk kepentingan di dunia

Tetapi yang kurang

di setengah zaman langsung tidak ada

Iaitu pejuang-pejuang manusia

untuk manusia diberi Tuhan

Padahal pejuang-pejuang manusia

untuk diberi Tuhan

Untungnya sampai di Akhirat sana

Tetapi kebanyakan pejuang-pejuang membela manusia

Hanya semata-mata di dunia sahaja

Jadi pejuang-pejuang manusia hari ini

singkat sekali

Hanya untuk dunia sebelum mati

Selepas mati tidak dipeduli

Padahal hidup di dunia sementara waktu

Walaupun susah tidak lama

Walaupun senang tidak berlama-lama

Itu pun kalau di Akhirat

kalau susah atau senang

berlama-lama, mungkin selama-lama

Tetapi pejuang-pejuang manusia tak ambil kira

Memperjuangkan nasib manusia

hanya di dunia semata-mata

itu pun jarang yang berjaya

Di Akhirat tak diambil kira

Bahkan pejuang-pejuang itu kebanyakannya

Menerjunkan orang ke Neraka,

Sedangkan di dunia, belum tentu kebaikannya

Tetapi di Akhirat membawa orang ke Neraka

Walaupun pejuang-pejuang itu berniat baik

Tetapi mereka itu pejuang-pejuang membawa celaka

Membawa orang terjun ke Neraka

Hakikatnya pejuang-pejuang itu pengkhianat manusia

Kerana perjuangan mereka

membawa terjun ke Neraka

Manusia yang berjuang

Atau manusia yang diperjuangkan

Mereka itu tidak faham

Niatnya baik, jalannya sesat

Niatnya baik, caranya tidak baik

Akhirnya kedua-dua rugi

Yang berjuang dan yang diperjuangkan

Kedua pihak terjun ke Neraka

Wal‘iyazubillah

07.58 Pagi

Di Rumah Tamu Rufaqa’, Nilai

21 - 02 - 2006

Artikel ini diambil dari buku Buah Fikiran Siri 2, karangan Abuya Syeikh Imam Ashaari Muhammad At Tamimi

No comments:

Post a Comment