Thursday 21 April 2011

Antara Kemenangan Dan Kejayaan

Manusia ini; termasuk umat Islam; apa sahaja yang kita hendak buat adalah untuk menang dan berjaya. Keme­-nangan dan kejayaan adalah dua perkataan yang berlainan dan berbeza. Ada kalanya kita boleh menang tetapi tidak berjaya. Ada pula kalanya seseorang itu tidak menang tetapi berjaya.

Kejayaan itu lebih utama dari kemenangan. Tetapi gema ke­menangan itu lebih sedap didengar dari kejayaan. Sedangkan hakikatnya kejayaan itu lebih penting dari kemenangan. Kita buat beberapa contoh yang dikaitkan dengan dunia dahulu. Ini kerana membahaskan hal dunia itu lebih mudah difaham kerana dunia itu dekat dan Akhirat itu jauh. Maksud dekat ialah sesuatu yang dapat kita lihat, rasa dan dengar. Kita tinggal di dalamnya. Akhirat belum nampak sebab itu dikatakan jauh. Di antara contoh-contohnya ialah:

Contoh 1:

Katalah ada suatu kawasan hutan seluas 2000 ekar dan banyak golongan atau individu yang meminta dengan kerajaan untuk memilikinya. Hendak mohon untuk dapat tanah hutan itu pun bukan senang. Kadang-kadang sampai 10 tahun. Setelah diminta-minta, rupanya yang dapat adalah satu golongan. Banyak yang meminta tetapi hanya satu golongan yang menang. Menang kerana mendapatkan tanah hutan itu.

Bila menang, iaitu dapat apa yang diminta itu, dikira hebatlah juga. Tetapi hendak menjayakan tanah hutan seluas 2000 ekar itu dengan segala yang ada di dalamnya, untuk sampai menjadi estet, kebun atau ladang, bukan mudah. Kemenangan untuk dapatkan hutan itu adalah mudah berbanding hendak bangunkan hutan itu. Kadang-kadang hendak bangunkan hutan itu, setelah 20 tahun baru berjaya.

Di sini, kemenangan pertama itu sebenarnya belum bererti apa-apa, kerana rupa-rupanya dalam kemenangan itu belum ada kejayaan. Ianya bertahap-tahap. Kemenangan pertama belum menjadi kejayaan.

Contoh 2:

Orang berjuang untuk dapatkan negara atau negeri sama ada secara politik atau perang, mungkin hendak menang itu mudah tetapi hendak berjaya, itu susah. Kita menang untuk dapat negara atau negeri. Tetapi apakah kejayaan bila dapat negara atau negeri? Tentulah hendak satukan orang ramai, hendak jadikan orang berkasih sayang, hendak didik orang untuk bekerjasama, hendak bangunkan pendidikan yang baik, hendak bangunkan ekonomi sama ada bertaraf bandar atau kampung, hendak bangunkan akhlak rakyat, hendak bangunkan pertanian atau ladang dan lain-lain lagi. Agak-agaknya kalau setakat mendapat negeri atau negara, adakah itu dikira berjaya? Kadang-kadang sudah menang tetapi kejayaannya macam mana?

Oleh kerana gema menang itu besar dan hebat, maka semua orang hendak menang. Tidak berjaya pun tidak apa. Rupanya manusia tertipu.

Contoh 3:

Katalah di sekolah, kita sama-sama belajar dengan kawan-kawan. Dari darjah satu sampai habis belajar, kita selalulah berlawan siapa menang dan siapa kalah. Ada yang menang dan ada yang kalah. Yang menang dikatakan cemerlang. Yang kalah itu ialah yang tidak cemerlang. Sampai universiti, yang seorang itu kalah sahaja. Yang seorang lagi menang sahaja. Itu sebenarnya baru menang dari segi ilmu. Bila habis belajar, hendak kahwin, hendak kerja dan hendak hidup, rupa-rupanya yang cemerlang itu hanya cemerlang di segi ilmu sahaja tetapi tidak tahu bagaimana hendak hidup. Hendak bekerja tidak pandai. Hendak bertani tidak pandai. Hendak bertindak pun tidak pandai padahal dia cemerlang semasa belajar. Dari segi ilmunya, dia menang dapat nombor satu tetapi hendak buka kedai untuk berniaga tidak pandai. Yang gagal tadi dapat menjadi jutawan. Memang dari segi ilmu, yang cemerlang itu menang tetapi dia gagal dari segi amalan.

Boon Siew, seorang tauke Cina yang sudah meninggal, dulu menjadi jutawan besar sedangkan dia tidak belajar di sekolah. Tidak pandai menulis dan membaca. Hendak tanda tangan pun tidak pandai. Tetapi dia yang mula-mula bawa masuk motosikal Honda ke Malaysia. Orang lain yang menang di sudut ilmunya hanya menjadi tukang beli motor Honda Boon Siew. Yang menang dari segi ilmu, beli Honda manakala yang tidak menang dari segi ilmu berjaya menjadi tauke Honda.

Jadi kejayaan lebih penting daripada kemenangan. Keme­nangan itu cuma gemanya besar. Tetapi sebenarnya cuma dapat habuk, asap atau angin sahaja.

Kemudian bila kita bahas tentang kejayaan, kejayaan itu pun bertahap-tahap dan berlapis-lapis. Sudah disebut berjaya pun belum berjaya lagi. Berbalik kepada cerita hutan tadi. Mula-mula menang untuk dapatkan tanah hutan itu. Bila menang, kita ada kekuatan maka kita beli alat-alat dan kita pun tebang hutan. Bila berjaya membuka hutan, perkataan yang sudah didengar ialah ‘berjaya’. Mula-mula menang dapat tanah hutan. Itu masih dapat habuk. Bila sudah berjaya buka hutan, belum boleh makan hasil lagi. Walaupun sudah dikatakan berjaya tetapi belum dapat duit lagi. Kita sudah berjaya buka hutan tetapi masih belum bercucuk-tanam lagi.

Kalau kita hendak bahas antara kejayaan dan kemenangan, sebenarnya kejayaan lebih baik dari kemenangan. Kalau kita ba­has kejayaan demi kejayaan, itu pun bukan mutlak kerana ada yang berjaya tetapi belum berhasil. Setakat nama berjaya sahaja. Belum sampai ke peringkat mendapat hasil, faedah dan kejayaan. Itu baru perbandingan antara dunia dengan dunia. Belum diban­dingkan antara dunia dan Akhirat. Di dunia ini pun, bila menang belum bererti apa-apa. Bahkan bila sebut kejayaan pun, sese­tengahnya belum bererti apa-apa. Sudah kita bahaskan tadi. Betapalah perbandingan dunia dan Akhirat. Erti kemenangan dunia dan Akhirat itu berbeza sangat. Mari kita bahas yang ber­sifat Akhirat pula.

1. Allah berfirman:

Maksudnya: “Sesungguhnya pemimpin kamu itu adalah Allah, Rasul dan orang mukmin, yang mendirikan sem­bahyang, yang menunaikan zakat, yang tunduk dan patuh. Dan barang siapa mengambil Allah, Rasul dan orang ber­iman menjadi pemimpinnya, maka sesungguhnya itulah dia parti Allah. Ketahuilah, parti Allah pasti akan menga­lahkan (menang).” (Al Maidah: 55-56)

Walaupun yang disebut di sini, yang ‘mengalahkan’ atau yang akan mendapat ‘kemenangan’ adalah orang yang menjadikan Allah, Rasul dan orang mukmin yang taat sebagai pemimpin, oleh kerana ianya hanya untuk dunia, Tuhan hanya berkata, mereka itu diberi kemenangan. Tuhan tidak sebut, diberi kejayaan. Kita sudah bahaskan tadi, menang tidak ada erti apa-apa. Sebab itu dibahaskan contoh di dunia dahulu. Dalam ayat tadi, Tuhan sudah tolong dan sokong, tetapi itu pun Tuhan hanya hendak beri kemenangan di dunia yakni disebut, ‘ghalibun’ iaitu akan di­beri kemenangan (mengalahkan). Kenapa tidak dikatakan ‘muflihun’ yang bermaksud kejayaan? Kerana kejayaan hanya akan diberikan di Akhirat. Walaupun Tuhan sudah berikan keme­nangan kepada dia di dunia kerana dia orang Tuhan tetapi belum tentu menang di Akhirat. Mana tahu selepas menang, dia rosak. Di hujung-hujung dia gagal walaupun kemenangan itu pada pe­ringkat awal atas dasar Tuhan. Sebab itu Tuhan hanya sebut ‘me­nang’ sahaja bukan ‘berjaya’. Sekalipun Tuhan sudah backing dan sudah beri kemenangan tetapi belum tentu berjaya terutama di Akhirat.

Hendak tafsirkan ayat ini susah. Hendak dijadikan ilmu itu payah.

2. Allah berfirman dalam satu ayat lain:

Maksudnya: “Bilamana penduduk satu kampung atau satu negara beriman dan bertaqwa. Tuhan akan turunkan berkat dari langit dan bumi.” (Al A’raf: 96)

Dalam ayat di atas, Tuhan katakan ‘berkat’ sahaja. Kalau dapat berkat, itu belum boleh dibanggakan sebab orang kafir pun boleh dapat berkat atas dasar doa dari orang soleh atau kerana dia anak orang soleh. Ini sangat tersirat. Sebab itu tidak bolehlah sewe­nang-wenang hendak menghurai ayat ini, takut orang ter­keliru. Tuhan tidak sebut muflihun tetapi Tuhan hanya sebut berkat.

3. Di ayat lain, Allah berfirman:

Maksudnya: “Apabila datang pertolongan Tuhan, engkau akan lihat manusia berbondong-bondong masuk Islam.” (An Nasr: 1-2)

Dalam ayat ini ada ilmu untuk diakalkan. Ada falsafahnya. Dalam ayat ini Tuhan menyebut ‘pertolongan’. Bila dikatakan pertolongan, belum boleh dibanggakan lagi. Belum tentu berjaya kerana ianya berlaku di dunia. Kalau di Akhirat tidak berjaya, bolehkah kita megah? Di Akhirat, kalau tidak berjaya akan ke Neraka. Sebab itulah Tuhan tidak berkata, “Bilamana datang ke­jayaan dari Allah,” tetapi Tuhan katakan, “Bilamana datang per­tolongan dari Allah.” Ini kerana kejayaan itu adalah kemuncak hakiki.

Cuba perhatikan, bila Allah menyebut tentang kejayaan hakiki yang berlaku di Akhirat, barulah digunakan perkataan ‘muflihun’ yang bermaksud kejayaan. Yakni dalam surah Al Mukminun ayat 1-11:

Maksudnya: “Sesungguhnya mendapat kejayaan orang mukmin yang khusyuk dalam sembahyangnya. Dan mere­ka yang menghindari perkara yang sia-sia. Dan mereka menunaikan zakat. Dan mereka yang menjaga kehormatan kecuali kepada isteri mereka dan hamba sahaya milik me­reka, maka mereka itu tidaklah dicela. Dan me­reka yang melakukan sebaliknya, mereka itu adalah melampaui batas. Mereka yang menunaikan amanah dan janji-janji mereka, mereka yang sentiasa memelihara sembah­yang mereka, mereka itulah yang mempusakai Syurga Firdaus dan mereka akan kekal di dalamnya.” (Al Muk­minun: 1-11)

Kejayaan itu adalah Syurga Firdaus di Akhirat. Maksudnya kejayaan itu di Akhirat.

Berbalik kepada kejayaan di dunia, hutan itu apabila sudah dapat hasilnya, baru dianggap berjaya. Baru dikatakan kejayaan. Kalaupun dikatakan kejayaan, tetapi kalau diukur di sisi Akhirat, itu pun belum berjaya lagi sebab ianya belum hakikat. Untuk men­dapat kejayaan di dunia pun susah. Kena melalui beberapa tahap. Tuhan hendak letakkan perkataan ‘kejayaan’ itu tidak sesuka hati. Kalau kejayaan itu di peringkat dunia, Tuhan hanya guna istilah-istilah seperti menang, mendapat pertolongan atau dapat berkat. Mengapa payah sangat Tuhan hendak menyebut kejayaan itu? Sebab kejayaan itu sebenarnya hanya di Akhirat.

Untuk mendapat kejayaan yang hakiki di Akhirat itu sudah Tuhan senaraikan ciri-cirinya. Dalam ayat di atas, orang yang mendapat kejayaan di Akhirat itu kerana memenuhi 7 syarat yang Allah tetapkan. Mungkin di dunia dia dianggap kalah. Mungkin dia dijajah, dikuasai atau masuk jel. Maha Besar Tuhan. Sebab itu kejayaan itu sangat mahal. Hendak menang atau hendak mendapat berkat, itu mudah. Hendak mendapat kejayaan, di dunia pun sudah susah, apatah lagi di Akhirat.

Al Quran itu kalau kita faham ayat yang pendek pun sudah cukup memberi ilmu. Hendak menterjemahkan ayat itu bukan mudah. Hendak mengaitkan ayat-ayat itu bukan senang. Cuba lihat, apabila kita membahaskan tentang kejayaan dan keme­nangan, kita dapat ilmu. Ada perbezaan antara kemenangan dan kejayaan. Payahnya hendak mendapat kejayaan di dunia. Be­tapalah payahnya untuk mendapat kejayaan di Akhirat. Sebab itu, nampaknya susah hendak jumpa perkataan ‘kejayaan’ yang Tuhan gunakan itu. Hanya disebut kemenangan, pertolongan atau berkat tetapi tidak ‘kejayaan’. Kalau kita terpaksa memilih salah satu, antara menang atau berjaya, tidak menang pun tidak menga­pa, asalkan berjaya. Kalau dapat kedua-duanya sekali, itu luar biasa. Oleh itu mengapalah hati megah dengan kemenangan?

Kenapa dalam azan, disebut ‘Marilah menuju kejayaan’? Kejayaan itu ialah bila kita mendapat sembahyang yang khusyuk. Kalau dapat sembahyang yang khusyuk, walaupun seseorang itu dijajah, dia akan mendapat kejayaan di Akhirat.

Ramai di antara rasul-rasul yang tidak berjaya atau tidak menang di dunia tetapi tetap berjaya di Akhirat. Bukan semua rasul yang menang di dunia tetapi mereka dianggap manusia yang berjaya di Akhirat. Kesimpulannya, susah hendak menda­pat kejayaan di dunia, betapalah kejayaan di Akhirat. Itulah haki­kat hidup yang sebenarnya.


Sajak

Kemenangan Perjuangan Kebenaran

Sudah menjadi Sunnatullah

perjuangan yang sesat atau batil

cepat diberi kemenangan

Lihat sahajalah sejarah

di antara perjuangan para rasul

dengan perjuangan Namrud, Firaun dan Abu Jahal

siapa dahulu mendapat kemenangan?

Perjuangan para rasul

didahulukan dengan kekalahan

apakah ia salah

tolong ambil perhatian

Awaslah!

Kalau ada satu jemaah atau satu parti

diberi kemenangan lebih dahulu

janganlah anggap itu kebenaran

Kerana apa yang berlaku di dalam sejarah

yang batil lebih dahulu diberi kemenangan

Oleh itu salah tidak mesti kalah

yang benar tidak mesti menang

dan mendapat kejayaan

Mengapa kebenaran didahului dengan kekalahan?!

Ia sudah tentulah mempunyai banyak hikmah

yang tersirat kalau kita faham

Pertama: Kebenaran mestilah melalui pendidikan

mendidik melalui masa yang panjang baru menang

Kedua: Para pejuang mestilah diuji lebih dahulu

dengan kesusahan dan penderitaan untuk tapisan

agar dapat orang yang benar-benar bertaqwa

Ketiga: Berlama-lama itu untuk mereka

diberi pahala yang besar

ini lebih penting dari menang

menang hanya nikmat dunia

pahala adalah di Akhirat

Keempat: Supaya terasa bahawa kebenaran itu
adalah sangat mahal hingga bersusah payah

baru diberi kemenangan

Kelima: Diuji dan panjang masa baru menang

supaya dapat orang yang benar-benar ikhlas

di dalam perjuangan

Keenam: Diuji dengan teruknya
dan panjang pula perjuangannya

supaya orang yang berlakon

dan hendak mencari peluang dan ambil kesempatan tidak boleh bertahan lama

akhirnya terbuka juga tembelang

Ketujuh: Supaya benar-benar terpisah

di antara orang Tuhan dengan orang syaitan

Kelapan: Berlama-lama berjuang baru dapat kemenangan supaya berlaku tapisan demi tapisan

hingga tinggal sedikit

yang tidak logik lagi mendapat kemenangan

kemudian diberi kemenangan

supaya nampak bahawa kemenangan itu dari Tuhan bukan dari tenaga pejuang

agar para-para pejuang merendah diri

dan tidak sombong serta bersyukur kepada Tuhan

Kesembilan: Agar yang tinggal itu pilihan dari pilihan agar kebenaran itu diberi kepada orang

yang benar-benar baik

yang telah menjual dunianya untuk Akhiratnya

setelah mereka berkuasa

mereka benar-benar boleh berkhidmat untuk Tuhan

dan kepentingan insan

bukan kepentingan peribadi, keluarga dan kroni-kroni hingga mereka disayangi oleh orang

Kesepuluh: Supaya mereka diberi kemenangan

dan terus disambung oleh generasi kemudian

berkurun-kurun lamanya

kerana berkat pejuang pertama yang begitu ikhlas

dan pilihan Tuhan

Orang kemudian hanya mendapat

rahmat dan berkat

Kesebelas: Kebenaran itu diberi kemenangan

setelah pengikut-pengikutnya tinggal sedikit

kerana diberi kemenangan secara khawariqul ‘adah

iaitu secara mukjizat atau secara keramat

supaya dapat dilihat oleh semua orang

yang menang itu adalah orang Tuhan

Kedua belas: Setelah diberi kemenangan

kepada orang Tuhan

mereka tidak akan ada hendak membalas dendam

dan menzalim kepada musuh-musuhnya

Ketiga belas: Setelah orang yang menang itu

membawa Tuhan dan kasih sayang dan keadilan

orang ramai pun jatuh hati dan sayang

mereka pun beramai-ramai masuk Islam

kerana terpengaruh

dengan pejuang-pejuang kebenaran

Keempat belas: Akhirnya lahirlah satu kehidupan

yang amat indah, berkasih sayang

bekerjasama, rasa bersama, bertolong bantu

macam satu keluarga bahagia dan harmoni

Hasil perjuangan lahirlah masyarakat atau negara baldatun thoiyibatun warabbun ghafur

Haraplah diambil perhatian

kalau ada golongan umat Islam

cepat atau sudah mendapat kemenangan

Itu bukan perjalanan para rasul

alaihimussolatuwassalam

Walaupun mereka umat Islam

sudah pasti perjuangan mereka di dalam kebatilan

Tanda tidak benar mereka menang

di dalam suasana ramai

Kemenangan mereka bukan dibacking oleh Tuhan

bukan secara khawariqul ‘adah

seperti berlaku kepada para rasul

alaihimussolatuwassalam

Walaupun menang tidak akan dapat menegakkan baldatun thoiyibatun warabbun ghafur

Mereka menang adalah secara istidraj

yang dimurkai oleh Tuhan

Setelah mereka berkuasa masyarakat tetap penuh

dengan gejala masyarakat yang tidak sihat

Koreksilah perjuangan

adakah menang secara taqwa

atau secara istidraj?

Apakah kamu mendapat kemenangan

setelah melalui tapisan demi tapisan?

Kamu menang di waktu sedikit atau ramai?

Setelah ada kuasa adakah orang sayang, taat setia

atau taat pura-pura kerana kepentingan?

Sesudah menang adakah kamu dapat menegakkan masyarakat yang bersih

daripada maksiat dan mungkar?

Berlakukah ukhwah, kasih sayang, keselarasan

rasa bersama, bekerjasama

hingga masyarakat penuh bahagia dan harmoni?

Oleh itu kemenangan kamu masih di dalam persoalan

Kemenangan kamu jangan-jangan

di dalam kemurkaan Tuhan

bukan keredhaan Tuhan

Tolong ambil perhatian

Menjelang Maghrib

30 - 08 - 2004

Artikel ini diambil dari buku Buah Fikiran Siri 2, karangan Abuya Syeikh Imam Ashaari Muhammad At Tamimi

No comments:

Post a Comment