Thursday 21 April 2011

Faktor-Faktor Penyebab Sesuatu Bangsa Itu Tidak Maju

Jemaah perjuangan adalah penyelamat. Tidak cukup kalau penyelamat itu hanya memiliki ilmu Akhirat semata-mata. Seorang penyelamat tidak cukup hanya tahu ilmu tentang hukum-hakam sahaja. Memiliki ilmu dunia, sangat membantu dalam memperjuangkan Akhirat. Bahkan ilmu dunia itu boleh diakhiratkan atau boleh dijadikan ibadah.

Kegagalan pejuang-pejuang Islam sebelum ini adalah kerana mereka hanya memiliki ilmu sekitar ilmu agama semata-mata. Mereka hanya memiliki ilmu tentang hukum-hakam. Ilmu dunia mereka tidak berapa faham. Bahkan tidak minat. Ini adalah satu kesalahan. Jadi orang yang perjuangkan kebenaran, yang hendak jadi penyelamat kepada manusia, perlu kuasai kedua-dua ilmu itu yakni ilmu Akhirat dan ilmu dunia.
Keselamatan kita di Akhirat ditentukan oleh bagaimana kehidupan kita di dunia. Apabila dikatakan ia ditentukan oleh kehidupan kita di dunia maka tentulah ilmu dunia itu perlu kita miliki. Kalau tidak, bagaimana kita hendak bertindak. Kedua-dua ilmu ini yakni ilmu dunia dan ilmu Akhirat kenalah digabungkan. Barulah perjuangan kita tepat dan layak digelar penyelamat.

FITRAH MANUSIA HENDAK MAJU
Mari kita lihat kata-kata hukama atau kata-kata ahli falsafah, yang berbunyi, "Manusia itu tabiat semula jadinya adalah makhluk yang maju." Apa maksud makhluk yang maju? Tuhan siapkan kekuatan-kekuatan dalam diri manusia membolehkan manusia itu maju dan hendakkan kemajuan. Jadi kalau manusia itu menggunakan alat-alat atau unsur-unsur yang ada dalam dirinya, iaitu dorongan, kehendak-kehendak, rangsangan-rangsangan untuk maju, kemudian menggunakan alat-alat yang ada pada dirinya juga, seperti kekuatan akal fikiran misalnya, maka manusia itu boleh maju.
Berbeza dengan haiwan. Dari mula-mula dijadikan sampailah beranak cucu, budaya hidupnya tidak berubah. Mana yang makan rumput, daripada awal sampai sekarang makan rumput. Kalau rumput itu tidak pernah dimasak, sampai Kiamat pun ia tidak dimasak. Begitulah yang makan daging. Haiwan makan daging yang mentah. Sampailah ia mati dan hingga ke akhir zaman, ia tetap akan makan daging mentah. Begitulah kalau asalnya mereka tidak berpakaian, sampai hari Kiamat pun tidak berpakaian. Haiwan tidak ada alat dalam dirinya yakni tidak ada rangsangan dan dorongan untuk ia berubah atau bertamadun. Hidup seperti itu memang senang. Hendak tidur, ia tidak fikir tilam, tidak fikir alas. Kalau hendak makan rumput, makan sahajalah. Kalau yang makan daging, ia terkam haiwan lain dan makan sahaja. Tidak perlu hendak cincang, hendak masak atau hendak cari rencah-rencahnya.
Sebab itu manusia awal dahulu, di zaman batu, keupayaannya lebih sedikit sahaja daripada haiwan. Ada yang duduk atas pokok, gunakan sumber air semula jadi dan ada yang makan daging mentah. Lama-kelamaan manusia berubah sebab ada rangsangan dalam dirinya. Ada kehendak, kemahuan dan akal pun memikirkan bagaimana hendak buat pembaharuan. Akal pun gunakan alat-alat yang ada dalam dirinya untuk mendapat satu-satu kemajuan. Mula-mula makan ikan mentah. Bila sudah jemu, ada rangsangan maka mereka pun berfikir-fikir. Datang cara untuk buat api maka ikan itu pun dibakarlah. Bila mereka fikir-fikir lagi, maka direbuslah pula ikan itu.
Begitu juga dalam hal-hal pembangunan dan jalan raya. Dahulu, jalan raya hanyalah laut dan sungai. Atas sebab itulah orang berkampung di tepi sungai dan laut. Tidak duduk di tengah hutan. Kalau duduk di tengah hutan pun, hutan yang ada sungai. Kalau tidak, tidak boleh hidup.
Tabiat yang ada pada diri manusia inilah yang merangsang dan mendorong untuk dia bertindak. Bila dia sudah terdorong, dia berkehendak maka dia merangsang otaknya untuk berfikir. Maka otak pun berfikir bagaimana hendak berbuat. Kemudian ia arahkan anggota fizikal untuk membangun. Akhirnya bersambung-sambunglah ilmu itu hinggalah dunia jadi macam sekarang. Yang jadi masalah, walaupun ahli hikmah berkata, manusia itu tabiat semula jadinya boleh maju, tidak ada perbezaan antara apa bangsa atau etnik, tetapi kita lihat ada bangsa yang sangat maju, ada yang sederhana dan ada yang seolah-olahnya hidup seperti 700-800 tahun dahulu. Antaranya, penduduk Afrika. Rangsangan sama, dorongan sama, rasa hendak berubah sama, cara berfikir sama, kemampuan menggunakan tenaga lahir pun sama tetapi hasilnya tidak sama.

MENGAPA ADA BANGSA MAJU DAN ADA MUNDUR?
Kalau ada orang bertanya kepada kita, mengapa ada bangsa yang maju sangat dan sebaliknya ada yang mundur? Kalau yang bertanya itu bangsa asing, orang bukan Islam, tidak wajar kita hendak jawab secara hukum-hakam, secara hukum halal dan haram atau dengan ayat Al Quran atau Hadis. Maka bagaimana hendak jawab? Inilah buktinya ilmu dunia sangat perlu. Di sinilah pejuang-pejuang Islam gagal. Mereka hanya boleh jawab di sudut hukum-hakam sahaja. Bila ditanya tentang ilmu dunia, mereka tidak boleh jawab.
Kalau kita peka, kita akan dapati manusia itu fitrahnya sama tetapi hasilnya tidak sama kerana sebab-sebab berikut:

1. Malas
Bagi sesetengah bangsa, rangsangan ada, kemahuan ada tetapi bila hendak berbuat, terasa malas. Bila fikir bagaimana hendak buat, perlu minta bantuan Allah, banyak cabaran, terasa malas. "Makan sahajalah apa yang ada. Biar sajalah. Hiduplah dengan apa yang ada." Malas boleh menjadikan sesuatu bangsa itu tidak maju. Sayangnya kerana dia tidak manfaatkan kemahuan dan dorongan dari tabiat semula jadi manusia yang mahukan kemajuan itu. Dia tidak gunakan pendorong yang Allah sudah beri itu. Kerana tidak tahan cabaran dan tidak mahu bersusah payah, akhirnya manusia jadi malas.

2. Kerana bangsa itu pernah dijajah
Bangsa yang malas tidak akan berjuang tetapi bangsa yang rajin akan berjuang. Bangsa yang rajin menjajah bangsa yang malas. Maka bangsa yang malas kena jajah. Suatu bangsa yang kena jajah, memakan masa paling singkat 100 tahun. Malaysia dijajah selama 450 tahun. Orang yang rajin berjuang, menjajah negara orang yang malas. Penjajah ini dasarnya, dia sekadar hendak ambil khazanah harta dari jajahannya. Bukan dia hendak didik anak jajahannya. Dia hanya didik beberapa orang untuk bantu kerjanya. Yang lain, pandai-pandailah hendak hidup sendiri. Sebab itu jalan raya dan bangunan dibina sekadar perlu. Ilmu pun dia catu. Macam dulu, sekolah setakat darjah 7 sahaja. Selepas itu jadi guru. Itulah juga orang yang jadi nazir dan guru besar. Penjajah hanya ambil dua tiga orang, dipandaikannya untuk bantu tadbir negara itu dan digunakan untuk tundukkan rakyat. Penjajah ambil rakyat sendiri untuk tundukkan rakyat. Bila rakyat hendak bangkit, mereka tidak marahkan penjajah tetapi marahkan tali barut-tali barut itu. Jadi faktor kedua mengapa sesuatu bangsa itu tidak maju ialah kerana pernah dijajah.

3. Faktor ilmu
Walaupun sebuah negara itu sudah merdeka tetapi ia tidak boleh maju kerana faktor kekurangan ilmu. Tidak boleh hendak maju, hendak adakan bangunan pencakar langit, hendak buat jalan raya yang moden kerana tidak ada ilmu. Maka tidak cukup ilmu juga adalah antara faktor menjadikan suatu bangsa itu tidak maju.

4. Faktor anak-anak didik penjajah
Kebanyakan negara-negara yang baru merdeka, sebelum itu penjajah menjadi pemimpinnya. Penjajah itu mungkin Amerika, Perancis, Sepanyol, Portugis, Itali dan Inggeris. Waktu pemimpinnya adalah penjajah, ada anak-anak tempatan yang mendapat sedikit ilmu hasil dididik oleh penjajah. Bila negara dimerdekakan, maka kepada merekalah negara tersebut diserahkan. Tentulah tidak diserahkan kepada orang yang tidak ada ilmu. Penjajah menyerahkan negara itu pada orang-orangnya juga iaitu pada orang Melayu yang otaknya otak penjajah, orang Indonesia yang berotak penjajah atau orang Arab yang juga sudah berotakkan penjajah. Dulu penjajah yang tadbir negara. Sekarang otak penjajah yang ambil alih kuasa. Rupa tidak sama tetapi perasaan dan otaknya sama dengan penjajah. Hendak tukar rupa susah tetapi otak dan jiwanya sama saja dengan penjajah. Bila penjajah balik ke negara asal, maka kepada mereka itulah diserahkan negara.
Bila diserahkan negara kepada orang yang berjiwa penjajah, yang masih berhubung dengan penjajah, maka mereka bukan hendak bangunkan rakyatnya tetapi semua kekayaan masuk ke poketnya. Sesetengah negara, bahan mentah dan hasil negara banyak tetapi tidak maju. Contohnya Indonesia. Orangnya Indonesia tetapi berotak dan berjiwa Belanda. Buat sedikit untuk negara, yang banyak masuk poketnya. Padahal kalaulah yang ganti Belanda itu otaknya otak Islam, jiwa Islam, Indonesia sudah membangun. Kalau yang ambil alih itu berjiwa Islam, Indonesia sudah jadi syurga. Harta negara banyak. Khazanah negara banyak tetapi tidak dapat dimanfaatkan. Kenapa? Kerana orang yang pandai-pandai yang menggantikan penjajah itu, otaknya otak Belanda dan perasaannya perasaan Belanda.
Jadi sebab yang keempat mengapa sesuatu bangsa itu tidak maju ialah kerana kepentingan-kepentingan pemimpin yang otaknya otak penjajah dan jiwanya jiwa penjajah, memerah hasil negara itu. Kalau maju pun hanya untuk beberapa kelompok manusia sahaja tetapi rakyat lain terbiar.

5. Ideologi
Kita boleh lihat, mana-mana negara yang menganut ideologi komunis, negaranya tidak maju. Bukan mereka tidak boleh berbuat tetapi itu disengajakan. Buktinya Rusia yang kekuatannya boleh cabar Amerika. Mereka hebat di bidang senjata tetapi kemajuan yang ada hubungan dengan rakyat, tidak ada. Rakyatnya hidup susah. Itu ertinya bukan mereka tidak boleh buat sebab terbukti di sudut senjata, ia boleh cabar Amerika. Begitu juga kapal perangnya. Kemampuan sains dan teknologinya boleh cabar Amerika tetapi untuk rakyat, tidak ada kemajuan. Kerana begitu kehendak ajaran komunis. Kerajaan tidak mahu rakyatnya itu bermewah-mewahan. Jadi sebab kelima mundurnya satu bangsa adalah ditentukan oleh ajaran ideologi.
Begitu juga dengan China komunis. Ia negara yang sangat mundur. Walaupun di bidang senjata, ia boleh lawan Amerika tetapi rakyatnya masih pakai cangkul di bendang. Cuba ke negara China. Bendangnya melaut luasnya tetapi mereka masih pakai cangkul. Bukan mereka tidak pandai tetapi kerana dasar negaranya berfahaman komunis. Jadi ideologi juga boleh menghalang kemajuan sesuatu bangsa.

6. Kerana sentiasa berperang
Apabila satu negara itu tidak habis-habis berperang maka ia tidak boleh membangun. Contohnya seperti Afghanistan dan Iraq. Akibat perang, hendak membangun pun tidak boleh. Kalau sentiasa berperang, tentulah tidak boleh buat pembangunan dan kemajuan yang baru.

7. Kerana tidak ada perpaduan
Walaupun sesebuah negara itu tidak berperang tetapi kerana tidak ada perpaduan maka tidak boleh membuat kemajuan. Rakyatnya hidup sendiri-sendiri sedangkan kemajuan bangsa tidak boleh dibangunkan kecuali kalau ada kerjasama. Mesti ada rasa bersama dan bertolong bantu. Kalau bangsa itu hidup nafsi-nafsi, tentu tidak boleh maju. Kemajuan yang canggih tidak boleh dibuat. Yang ada hanya ala kadar sahaja.

8. Kerana terlalu banyak jenayah di dalam negara
Walaupun tidak berperang tetapi apabila jenayah terlalu banyak dalam negara maka susah untuk maju. Ramai orang jahat. Sekejap merompak, sekejap membunuh, sekejap berlaku kes culik. Ini juga mengganggu untuk membangun. Penjenayah-penjenayah ini mencari makan di projek-projek pembangunan itu. Kadang-kadang dia ambil pekerjanya. Kadang-kadang dia culik taukenya. Walaupun tidak perang tetapi jenayah menjadi penghalang satu bangsa untuk maju.

Itulah lapan sebab terbesar mengapa sesetengah manusia tidak boleh maju sedangkan fitrah manusia sama. Kalau fitrah itu tidak disekat, tidak ada halangan dan tidak ada cabaran, maka semua manusia boleh membangun. Tetapi lapan halangan ini membuatkan kemajuan semua bangsa-bangsa di dunia tidak seimbang. Ada yang maju dan ada yang mundur. Yang lain-lain itu hanya tambahan. Lapan perkara ini sangat menghalang.
Kalau orang tanya mengapa bangsa tertentu tidak maju, tentulah kita perlukan ilmu dunia untuk menjawabnya supaya keyakinan orang tebal. Bukan sahaja orang Islam, bahkan orang bukan Islam pun akan yakin. Kalau ada orang Islam tidak yakin, ia mengganggu juga perjuangan kita. Takkanlah kita hendak jawab dengan hukum halal haram atau dengan ayat Al Quran dan Hadis. Perjuangan yang dilagangkan secara politik atau militan sangat lemah terutama dalam hal-hal ilmu dunia. Oleh itu setiap pejuang kebenaran semestinya memiliki ilmu dunia dan Akhirat.
Cuba imbas kembali sejarah orang yang terdahulu dari kita di sekitar tahun 50-an dan 60-an. Guru-guru agamanya sangat alim. Bukan macam sekarang. Walaupun begitu, kalau ditanya hal-hal dunia, mereka tidak boleh jawab. Begitu juga bila mereka berhadapan dengan orang besar, mereka tidak boleh bercakap kecuali tentang hukum hakam dan halal haram. Ketika itu kebanyakan orang seronok dengan cara itu. Bahkan ada sesetengah orang alim bercakap, "Tengok, Tuhan tipu orang bukan Islam. Kita hendak makan sayur, Cina tanamkan. Kita hendak naik kapal terbang, Amerika buatkan." Begitulah pemikiran mereka hingga akhirnya orang bukan Islam yang menguasai tampuk ekonomi Malaysia.
Inilah antara hujah-hujah mengapa perlunya seorang pejuang mengetahui ilmu dunia dan tahu cara untuk menggunakannya. Ilmu-ilmu seperti ini tidak ada di dalam kitab-kitab tetapi Al Quran dan Hadis ada menyarankan agar kita berfikir akan hal-hal seperti ini.


Sajak

Maju Bersama Ketakutan
atau Mundur Bersama Keamanan

Kalau aku disuruh pilih
maju bersama ketakutan
mundur bersama keamanan
Aku memilih mundur bersama keamanan
Kerana tidak adanya keamanan
ia lebih menakutkan
daripada tidak ada kemajuan
Jika memperjuangkan kekayaan
lahir perpecahan dan pergaduhan
Tapi di dalam kemiskinan
lahir kasih sayang dan perpaduan
Aku memilih kemiskinan
Kerana kasih sayang diperlukan setiap masa
oleh setiap manusia dan insan
Ia merupakan makanan jiwa
Apa ertinya kekayaan kalau jiwa menderita
Tidak mengapa miskin jika jiwa bahagia
Kalau aku mempunyai dan memiliki
berbagai-bagai keistimewaan
tapi kehilangan Tuhan
Tapi dapat memiliki Tuhan
hilang segala-gala keistimewaan
Biarlah aku kehilangan segala-gala keistimewaan
Kehilangan segala-galanya tapi memiliki Tuhan
Kehilangan segala-galanya tidak mencacatkan
Tapi kalau kehilangan Tuhan dapat segala-galanya
Segala-galanya sudah tidak memberi erti apa-apa
Kerana kehilangan Tuhan
mendapat kecacatan yang terlalu besar
atau cacat yang maha besar
Segala-galanya tidak akan dapat menampungnya
Jika dapat Tuhan
ia dapat menampung segala-galanya
yang tidak ada
Kerana itulah di dalam kehidupan ini
jangan sampai kehilangan Tuhan
Tuhan adalah segala-galanya
Korbankanlah segala-galanya
demi mendapatkan Tuhan
Jangan korbankan Tuhan
untuk segala-galanya
Kita akan berhadapan dengan kerugian
yang maha besar

Lepas Asar
16 - 05 - 2000

Artikel ini diambil dari buku Buah Fikiran Siri 2, karangan Abuya Syeikh Imam Ashaari Muhammad At Tamimi

No comments:

Post a Comment