2. Ilmu Material
3. llmu Falsafah/Teori/Akal
4. llmu Praktikal
5. Ilmu Bina Insaniah
Kita sudah tahu bahawa pelajaran dan pendidikan merupa-kan keperluan yang paling penting dan besar dalam kehi-dupan manusia. Ia adalah nyawa, roh dan nadi bagi sesuatu bangsa dan negara. Sekiranya rosak institusi tersebut, akan ranaplah bangsa dan negara itu.
Oleh kerana pelajaran dan pendidikan suatu yang teramat penting dalam Islam, sepatutnya ia dikaitkan juga dengan fardhu ain dan fardhu kifayah, sama ada ilmu yang berbentuk fardhu ain dan fardhu kifayah atau amalan yang berbentuk fardhu ain dan fardhu kifayah. Tetapi di dalam bab ini, kita tidak akan membicarakan tentang dua perkara tersebut, kerana ianya telah banyak diperkatakan dan umum sudah memahaminya.
Ilmu Dan Pendidikan Tidak Boleh Terpisah
Di dalam Islam, ilmu dan pendidikan adalah dua perkara yang tidak dapat dipisahkan dan sangat saling perlu dan memerlukan. Pelajaran (ta’alim) dan pendidikan (tarbiah) sangat berhubung kait di antara satu sama lain. Sesungguhnya ta’alim dan tarbiah itu andai dipisahkan ia merupakan kesilapan besar dalam institusi ini. Tanpa pendidikan, ilmu tidak akan bermanfaat, ilmu tidak akan berguna. Ilmu menjadi sia-sia. Ilmu tidak mampu diamalkan. Ilmu akan jadi seperti pokok yang tidak berbuah. Hukama ada menjelaskan:
Maksudnya: “Ilmu yang tidak diamalkan seperti pokok yang tidak berbuah.”
Sepatutnya, ilmu yang ditimba dijadikan panduan untuk mendidik diri dan masyarakat. Ilmu yang bermanfaat mampu menjadikan diri kita dan masyarakat dapat kenal Tuhan sehingga datang rasa cinta dan takut kepada Tuhan. Begitu juga ilmu yang bermanfaat mampu memperlihatkan syariat itu indah di kacamata masyarakat. Rasulullah SAW begitu takut dengan ilmu yang tidak bermanfaat hasil daripada tiada pendidikan sebagaimana doa baginda:
Maksudnya: “Ya Allah, aku berlindung dengan-Mu daripada ilmu yang tidak bermanfaat.”
Di dalam bab ini kita akan memperkatakan tentang ilmu terlebih dahulu. Ianya sangat penting dalam memastikan proses pendidikan berjalan dengan baik. Semoga dengan ilmu dapat kita jadikan panduan bagaimana hendak mendidik manusia.
Secara umumnya ilmu terbahagi kepada dua:
1. Ilmu material
2. Ilmu bina insaniah, berkaitan dengan manusia/insan.
Ilmu Material
Ia adalah ilmu yang mempunyai kaitan dengan kebendaan atau material. Ilmu ini jika dipelajari, difahami dan dihayati akan mampu membangunkan tamadun kebendaan. Dengan pembangunan material, manusia akan hidup selesa. Manusia akan berada dalam serba kemajuan, maju di sudut pembangunan, maju di sudut sistem jalan rayanya, begitu juga di sudut makan minumnya dan lain-lain pembangunan hasil dari pembangunan material ini. Kemajuan ini akan menjadikan manusia lebih bertamadun dan cantik kehidupan mereka. Ilmu material termasuklah ilmu pembangunan pertanian, pengurusan perniagaan, sains dan teknologi, ilmu matematik dan lain-lain. Apabila dibangunkan sungguh-sungguh akan majulah pertanian, majulah ekonomi dan begitu juga di bidang yang lain. Kemajuan ini semua telah dikecapi oleh masyarakat Barat. Mereka sudah membangun dan pembangunan material mereka sangat mengkagumkan, tetapi kita orang Melayu baru di peringkat percubaan.
Dalam istilah lain, ilmu ini disebut juga sebagai ilmu dunia, kerana ilmu ini tidak diwahyukan dan tidak dibawa oleh Rasul. Di dalam Islam ilmu material ini juga dikatakan ilmu kasbi yang bererti ilmu yang boleh diusahakan dipelajari dan boleh difikirkan. Ilmu ini tidak perlu diwahyukan dan tidak datang melalui Rasul. Ilmu ini banyak berkaitan dengan kehidupan manusia. Islam boleh menerima ilmu ini jika diselaraskan dengan kehendak Tuhan dan syariat. Ini akan menjadikan manusia itu maju di dalam kehidupannya sekaligus akan dikira ibadah setiap apa yang dibangunkannya. Ertinya setiap kemajuan yang diusahakan akan diberi pahala oleh Tuhan.
Begitulah indahnya agama Allah ini, boleh menerima apa sahaja dan sesiapa sahaja asalkan sesuai dengan kehendak Tuhan dan selaras dengan syariatnya. Itulah kemajuan dan itulah juga ibadah. Ertinya umat Islam akan dapat dua keuntungan, maju dalam kehidupan dan mendapat keredhaan Allah SWT. Firman Allah SWT.
Maksudnya: “Negara yang aman makmur dan mendapat keampunan Tuhan.” (Saba’: 15)
Ilmu kasbi ini terbahagi kepada dua bahagian
1. Ilmu falsafah/teori/akal
2. Ilmu praktikal
llmu Falsafah/Teori/Akal
Ilmu falsafah ini tidak ada hubungan dengan ilmu praktikal. Ilmu ini adalah hasil berfikir. Kalau ia betul dan tepat maka ia dianggap benar, tetapi kalau salah ia boleh mendatangkan dua akibat:
- Ia dianggap satu khayalan. Ia adalah sesuatu yang tidak berpijak di bumi nyata. Semuanya hanya agak-agak sahaja. Falsafah yang salah tidak boleh dikira ilmu, walaupun yang mempeloporinya seorang profesor atau filasuf. Orang kagum dengan pemikirannya tetapi teori dan jalan fikirannya tersasar jauh ke dalam gaung. Ibarat seorang filasuf yang mengkaji tentang kain, kemudian natijah kajiannya didapati kain itu adalah air. Ini kajian yang sia-sia. Sama seperti teori Darwin yang mengatakan manusia berasal dari monyet. Itu tidak benar dan dianggap sia-sia. Sedangkan pelajar peringkat menengah pun mampu mempersoalkan teorinya. Kalau benar manusia berasal daripada monyet, sudah tentulah hutan-hutan sekarang sudah sunyi daripada monyet kerana semuanya sudah jadi manusia. Walau bagaimanapun oleh kerana ia tidak ada hubungan dengan aqidah tidaklah sesat tetapi hanya sia-sia.
- Sekiranya apa yang difalsafahkan itu ada hubungkait dengan aqidah dan tersalah atau tersimpang dari aqidah yang sebenar, maka akibatnya adalah kekufuran dan kesesatan.
llmu Praktikal
Ilmu praktikal ini adalah ilmu-ilmu seperti ilmu pertanian, perniagaan, kejuruteraan, kedoktoran dan lain-lain lagi. Ilmu-ilmu ini boleh membangunkan tamadun dan kemajuan material. Ia tidak seperti ilmu falsafah yang bersifat maknawi. Tetapi dunia mengagungkan ahli-ahli falsafah. Mereka dianggap hebat. Merekalah profesor atau filasuf agung. Malangnya tidak ada satu pun yang mereka bangunkan. Menurut Islam mereka yang menghasilkan ilmu falsafah yang tidak bermanfaat dianggap melakukan perkara yang sia-sia.
Ilmu praktikal ini boleh diamalkan boleh juga ditinggalkan, boleh dihayati, boleh tidak dihayati. Boleh maju dan boleh juga tidak maju. Orang yang mengecapi kemajuan material adalah orang yang dapat menguasai ilmu-ilmu ini dari jiwanya, perasaannya, kehendak dan kemahuannya, dari cita-citanya dan kesungguhannya. Apabila dia mendapat hasilnya, dia merasakan ini satu yang besar, maka dia mencuba dan terus mencuba. Akhirnya membangun dan majulah dia. Kemajuan yang dicetuskan adalah untuk manusia sejagat. Dengan itu lahirlah tamadun material. Hakikatnya inilah yang dipraktikkan oleh Barat walaupun mereka sesat. Umat Islam telah berjaya memiliki ilmu ini tapi malas mempraktikkannya.
Apa yang terjadi hari ini, umat Islam tidak boleh maju kerana telah hampir hilang kekuatan jiwanya dalam hendak membangunkan ilmu praktikal ini, tidak berminat untuk mencuba dan terus mencuba. Mereka belajar bukan untuk mempraktiskannya tetapi semata-mata kerana sekeping sijil, kemudian bertanya-tanya, “Syarikat mana atau kerajaan mana yang hendak menggajikan aku?” Sebab itulah orang Islam walaupun memiliki ilmu yang boleh memajukan mereka tetapi tetap tidak maju. Ini kerana mereka belajar bukan bertujuan untuk membangunkan ilmu itu tetapi hanya untuk makan gaji dan menjadi kuli.
Ilmu praktikal bagi mereka seolah-olah sudah menjadi ilmu falsafah atau ilmu teori. Ilmu praktikal sudah tidak jadi praktikal lagi. Contohnya orang yang belajar tentang ilmu pertanian, mereka tidak menggunakan ilmu mereka untuk membangunkan pertanian, malah ada di kalangan mereka yang tidak tahu bertani. Begitu juga berapa ramai pensyarah atau pakar ekonomi tidak mampu bangunkan walaupun satu kedai runcit. Inilah kelemahan orang Melayu Islam, ilmu yang praktikal sudah tidak dipraktikkan lagi.
Walaupun ilmu falsafah atau ilmu teori itu bersifat maknawi atau tidak bersifat praktikal, tetapi bagi orang Islam yang ada tauhid, yang hidupnya bertunjangkan Tuhan, bila dapat menguasai ilmu teori ini, dia akan mampu untuk berfikir secara global. Hakikatnya ilmu teori atau ilmu falsafah ini sangat memberi faedah. Tetapi sekali lagi umat Islam lemah kerana kebanyakan umatnya belajar ilmu bersifat praktikal. Mereka tidak minat dengan ilmu falsafah.
Walhasil mereka tidak boleh pergi jauh lebih dari bidangnya. Mereka hanya boleh bercakap dalam satu bidang sahaja. Misalnya seorang ahli ekonomi, dia hanya mampu bercakap tentang ekonomi sahaja dan tidak tahu hal ehwal masyarakat. Padahal untuk memperbaiki masyarakat, menilai masyarakat, faham budaya manusia, mengapa manusia menjadi kasar atau lembut, mengapa manusia itu maju atau mundur, ini sepatutnya datang dari ilmu falsafah.
Umat Islam sebenarnya tidak boleh menolak ilmu ini. Lebih-lebih lagi masyarakat kita yang sedang dilanda masalah yang kian kronik. Oleh itu kita sangat memerlukan pemikiran yang berbentuk falsafah yang dipimpin oleh tauhid dan aqidah, yang mampu menjawab semua persoalan masyarakat. Penguasaan kedua-dua ilmu ini iaitu ilmu falsafah dan ilmu praktikal sangat membantu di dalam perjuangan dan sangat membantu untuk menggiatkan dakwah, sangat membantu dalam mempromosikan Tuhan, dan sangat membantu untuk memperkenalkan syariat itu sendiri, supaya syariat itu nampak cantik dan indah sehingga masyarakat rasa syariat itu sangat diperlukan. Ini semua memerlukan ilmu akal atau ilmu falsafah yang canggih.
Hari ini apa yang berlaku, kerana sistem pendidikan di institusi-institusi pengajian Islam sudah rosak, ilmu syariat pendukung-pendukungnya seguni tetapi ilmu falsafah dan ilmu akalnya hanya secawan. Ilmu akal secawan tidak mampu menghuraikan ilmu syariat. Ibarat kita naik kapal besar, hendak pergi ke lautan luas supaya boleh menjelajah dunia tapi enjinnya tidak ada horse power. Kalau akal itu ibarat bot tunda (tug boat), syariat itu kapal besar, maka tug boat itu mesti mampu untuk menarik kapal yang besar.
Inilah perkara yang mesti diambil perhatian oleh ahli-ahli agama dan para ulama. Kerana itulah bila sebut sahaja syariat, orang tidak nampak keindahan syariat itu sendiri. Sebab itu ilmu falsafah ini sangat penting dalam usaha untuk membangunkan syariat dan untuk memperkenalkan Tuhan kepada manusia seluruhnya.
Ilmu Bina Insaniah
Ilmu bina insaniah ini dibahas pada bab berikut (Bab 3), yang bertajuk ‘Bagaimana Mendidik Manusia’.
Sajak
Akal Adalah Gudang Ilmu
Akal adalah gudang ilmu
Ia adalah khazanah maklumat
Ia adalah penyimpan pengalaman
apa yang ia lihat, dengar, rasa dan sentuh
dan boleh mengeluarkan
Itulah peranan akal
Hakikatnya akal adalah guru
atau pemimpin di dalam diri
pemimpin dan juga guru di luar diri
Ia boleh jadi guru di dalam diri
dan boleh menjadi guru di luar diri
Kalau ia benar-benar guru di dalam diri
dan boleh menjadi guru di luar diri
Kalau ia benar-benar guru, berfungsi sebagai guru
diri terpimpin, masyarakat di luar diri terpimpin
Diri dapat kesedaran
di luar diri juga dapat kesedaran
Di dalam diri dapat keinsafan
di luar diri juga mendapat keinsafan
Diri dapat nikmat, masyarakat juga mendapat nikmat
Diri dapat ilmu, di luar diri juga dapat ilmu
Diri juga dapat pimpinan
masyarakat juga mendapat pimpinan
Akal jugalah menunjuk jalan di dunia
akal jugalah menunjuk jalan ke Akhirat
Akal boleh membawa keselamatan di dunia
akal juga boleh membawa keselamatan di Akhirat
Di akhir zaman ia sungguh malang sekali
Akal sudah rosak ia bukan guru atau pemimpin lagi
Ia tidak berperanan lagi sebagai guru atau pemimpin
Peranannya sudah ditukar
kepada yang bukan peranannya
Dirinya rosak binasa, masyarakat di luar dirinya
juga rosak binasa
Akal hanya memikirkan mencari makan
Mencari harta, mencari kekayaan
mencari kesenangan, mencari nama
mencari keseronokan
Akal sudah setaraf dengan nafsu di dalam diri
sudah menjadi jahat juga di luar diri
Bukan sahaja dia rosak macam nafsu
masyarakatnya juga dirosakkan
Sungguh malang, kedudukan akal begitu tinggi
di sisi Tuhan
sekarang jatuh sejatuh-jatuhnya setaraf bumi
Begitu mulia di sisi Tuhan
ia jatuhkan diri setaraf haiwan atau syaitan
Akal sepatutnya cintakan dan takutkan Tuhan
Sekarang sudah jadi takut dan cintakan dunia
cinta murahan
Ini adalah akibat sistem pelajaran dan pendidikan
yang sudah tersasar jauh dari Tuhan
Habis akal dirosakkan
Dari asalnya menjadi pemimpin dan guru
Sekarang hanya berfungsi mencari makan
macam haiwan atau syaitan
Betulkan semula sistem pendidikan dan pelajaran
Agar akal menjadi pemimpin dan guru semula
diri dan masyarakat dapat dibetulkan
Artikel ini diambil dari buku Buah Fikiran Siri 2, karangan Abuya Syeikh Imam Ashaari Muhammad At Tamimi
No comments:
Post a Comment